Otrzymaj oferty od firm

Oszczędź czas i pieniądze

Dodaj ogłoszenie

Otrzymuj raporty przetargowe

Wizytówka firmy w serwisie

Reklamuj oferty firmy

Zarejestruj firmę


Łożyska kulkowe - budowa i rodzaje

2015-09-23

Łożyska kulkowe są dość popularną i najczęściej stosowaną konstrukcją, wykorzystywaną w wielu urządzeniach i maszynach. Ich budowa sprawia, iż praca na dużych obrotach oraz wysokich prędkościach nie stanowi żadnego problemu. Są bardzo trwałe i niezmiernie wytrzymałe. Łożyska kulkowe są ze względu na kształt elementów tocznych jednym z rodzajów łożysk tocznych (obok łożysk wałeczkowych). Wynalezienie ich konstrukcji zawdzięczamy Leonardo da Vinci.

Budowa łożyska kulkowego

Konstrukcja łożysk kulkowych nie jest bardzo skomplikowana. Są tak zaprojektowane, aby ich budowa zapewniała odpowiednią nośność oraz trwałość całego układu łożyskowego. Czasami, gdy konstrukcja wymaga ugięcia lub wysunięcia w którąkolwiek ze stron stosuje się łożyska zapewniające odpowiedni kąt wychylenia od danego położenia. Zazwyczaj mieści się ono w granicy od 1,5 stopnia do 40 stopni.

Podstawowymi elementami każdego łożyska kulkowego (niezależnie od jego rodzaju) jest pierścień zewnętrzny, kulki stalowe oraz pierścień wewnętrzny.

Łożyska te mają głównie zastosowanie w dwóch głównych działach gospodarki - rolnictwie oraz przemyśle. Dlatego też ich budowa musi charakteryzować się przede wszystkim prostotą, skutecznością i niskimi kosztami eksploatacji.

Rodzaje łożysk kulkowych - podstawowy podział

Według podstawowego podziału łożysk kulkowych wyróżnia się następujące ich rodzaje: łożyska kulkowe zwykłe, skośne oraz wahliwe.

Łożyska kulkowe zwykłe to łożyska charakteryzujące się najprostszą i najmniej skomplikowaną budową. Są tak skonstruowane, iż nie posiadają kanalików do wprowadzania kulek. Mogą one przenosić zarówno obciążenia promieniowe, jak i UMIARKOWANE obciążenia osiowe. to łożyska charakteryzujące się najprostszą i najmniej skomplikowaną budową. Są tak skonstruowane, iż nie posiadają kanalików do wprowadzania kulek. Mogą one przenosić zarówno obciążenia promieniowe, jak i nieznaczne obciążenia osiowe. Są idealne do zastosowania w wysokiej oraz niskiej temperaturze pracy. Łożyska kulkowe zwykłe odznaczają się znacznym wewnętrznym luzem promieniowym, co gwarantuje ochronę przed zatarciem ich mechanizmu.

Łożyska kulkowe skośne można podzielić jeszcze bardziej szczegółowo na jednorzędowe, jednorzędowe dwukierunkowe lub dwurzędowe. Konieczność przenoszenia obciążeń bardziej skomplikowanych, działających na różnych płaszczyznach, wymusiło taką konstrukcję łożysk, by miały one bieżnie zarówno w pierścieniach zewnętrznych, jak i wewnętrznych.

Łożyska kulkowe wahliwe to ostatni rodzaj dotyczący opisywanego podziału. Posiadają one dwa rzędy kulek i jedną bieżnię w pierścieniu zewnętrznym. Wśród łożysk tocznych jako jedyne charakteryzują się najniższym tarciem. A co za tym idzie, gwarantują o wiele mniejszą temperaturę działania nawet podczas dużych obrotach i wysokich prędkościach. Także tutaj możemy wyróżnić bardziej szczegółowy podział konstrukcji na łożyska o budowie podstawowej, z szerokim pierścieniem zewnętrznym lub też uszczelnione.

Rodzaj zastosowanego łożyska kulkowego zależy od indywidualnego mechanizmu danego urządzenia oraz wymagań jakim musi ono podołać.

Artykuł opracowany przy współpracy z serwisem http://www.ebmia.pl

Kategorie:
Słowa kluczowe:
artykuł wyświetlono: 1273 razy